Ruh sağlığı alanında çalışan uzmanlar; işi bağlamında ilişki kurduğu kişiyi (danışan, öğrenci, vd…), o kişinin anlattığı/yaşadığı durumu, bu durumun bağlamını anlamaya ve tanımlamaya ihtiyaç duyarlar. Hatta bunu yapmazlarsa işlerini iyi yapamazlar. Danışanla ilgili farklı bilgilerin; çerçevesi belli, tutarlı bir bakış açısıyla (teoriyle), danışanı daha iyi anlamak ve terapi/danışmanlık planı için bir araya getirilmesi ve özetlenmesine vaka formulasyonu denir.
Okulda çalışan psikolojik danışman da temel olarak vakayı yukarıda bahsedildiği gibi formüle edebilir. Bununla birlikte okulda çalışmanın getirdiği özel durumlara, fırsatlara ve risklere dikkat etmek gerekir. Öğrenciyi okulda gözlemleyebilmek, öğretmeni ve velisinden geribildirim almak, okul ortamının öğrencinin psiko-sosyal gelişimine etkilerini anlamak mümkündür.
Bu seminerde okulda vaka formüle edilirken yararlanılabilecek bazı temel TA kavramlarının psikodinamik yönelimle kullanımı ele alınmaktadır. Seminer planı aşağıda yer almaktadır.
Okulda Vaka Formulasyonu Seminer Program
ALT BAŞLIK |
SÜREÇ ve YÖNTEM |
- BÜYÜK RESİM ve PSİKODİNAMİK TA
|
- Psikoterapide ve psikolojik danışmanlıkta 3 ana akım; psikodinamik, varoluşçu-humanistik ve bilişsel davranışçı akım açıklanır.
- Transaksiyonel Analizin tanımı yapılır.
- Psikodinamik TA’nın; ana akımda ve TA içindeki yeri açıklanır.
- Terapi ve danışmanlık kelimelerinin anlamı üzerine beyin fırtınası yapılır.
|
- TEŞHİS-TANIMA-ANLAMA
|
- “Meslek uygulamasında temel olarak ne yapıyoruz?” sorusunun cevabı tartışılır.
- Vaka formulasyonunda genel teşhis alanları; ilk görüşme, teşhis, prognoz (gidişat) ve terapi/danışma planı adımları açıklanır.
- Vaka formulasyonu alanları; gelişimsel geçmiş, kişilik örüntüleri, ilişki becerileri, davranış kalıpları ve değişim başlıkları TA kavramları ile açıklanır.
|
- MÜDAHALE ALANLARI ve DÜZEYİ
|
- Okulda işlevsel olarak kullanılabilecek TA kavramlarının bilinç-bilinç öncesi ve bilinç dışı düzeyde kullanımları incelenir.
- Belirti(semptom), sosyal beceri, aktarım ve kurgu müdahalesinin alanı ve etkileri ele alınır.
- Psikoterapi ve psikolojik danışmanlık arasındaki fark tartışılır.
- Okulda vaka formulasyonun ve danışma/terapi planının artıları-eksileri, sınırları hakkında küçük grup tartışması yapılır.
- Okul dışı uzmandan ne zaman, nasıl, neden destek alınabileceği tartışılır.
|
- ÖRNEK OLAY ÇALIŞMASI
|
- Bir vaka üzerinden vaka formulasyonu yapılır.
|
- SONLANDIRMA
|
- Atölye sonunda bireysel karar çalışması yapılır.
|